Mi az, kicsi, kék, turbós és magyar?

Renault 5 Turbo, Ferjáncz-Tandari 1985, Costa Brava Rally - Tarmac - 1:64

Egy újabb magyar vonatkozású modell jelent meg, ezúttal a Tarmac Works kiadásában, 1:64-es, azaz a Matchbox méretarányban. A legendás Ferjáncz–Tandari páros Renault 5 Turbójáról van szó, az 1985-ös Costa Brava rallyról. Olyan, mint a legtöbb Tarmac - kicsi, de részletes és látványos – és végre magyar.

Renault 5 Turbo – a városi kisautóból lett a versenypályák ura 

A Renault 5 eredetileg egy kis, praktikus francia városi autóként indult a '70-es évek elején. Könnyű volt, barátságos külsejű, és minden francia család ilyet vezetett – egészen addig, amíg meg nem jelent a Renault 5 Turbo.

A mérnökök egy merészet húztak: a motort áthelyezték középre, felturbózták, kiszélesítették a kasztnit, és a kisautóból egy harapós, vérbeli raliautót faragtak. 1.4 literes, turbós motorja közel 160 lóerőt tudott utcai változatban – a versenypályán ez a szám bőven 200 fölé kúszott. Az autó pehelysúlya, hátsókerék-hajtása és rövid tengelytávja pedig egészen különleges vezetési élményt adott – egyszerre volt ideges és élvezetes.

A Renault 5 Turbo elsősorban a rali világában aratta sikereit. 1980 és 1986 között aktívan részt vett a nemzetközi és nemzeti bajnokságokban, többek között a Rallye Monte-Carlo-n, ahol Jean Ragnotti 1981-ben szenzációs győzelmet aratott. Az autó különösen a kanyargós, technikás aszfaltos pályákon érezte otthon magát – ezekre a szakaszokra született.

Bár a B-csoport szörnyei (Audi Quattro, Lancia 037) idővel túlnőttek rajta, a Renault 5 Turbo így is ikonikussá vált. Nemcsak a versenytörténelem, hanem az autósport-rajongók szívében is stabil helyet vívott ki magának.

A Renault 5 Turbo azonban nemcsak a rali világában, hanem a pályaversenyeken is megmutatta, mire képes. Az 1980-as években a Renault 5 Turbo Kupa egy népszerű márkakupává vált, amelyet több országban is megrendeztek, köztük Franciaországban, Németországban, sőt még Magyarországon is. Ezek a kupák gyakran a Forma–1 betétfutamaként zajlottak, így a kis francia rakéta a világ legnagyobb versenyszínpadain is feltűnt.

A mezőny tele volt tehetséges fiatal pilótákkal, akik számára a Renault 5 Turbo kiváló ugródeszkát jelentett egy komolyabb versenyzői karrier felé. A kupa intenzív, látványos versenyeket hozott, ezek is hozzájárultak ahhoz, hogy a Renault 5 Turbo sportos nimbusza máig élénken él az autósport-rajongók emlékezetében.

Az autó jellegzetességei voltak a kiszélesedő hátsó sárvédők, a nagyobb, szélesebb hátsó gumik és a hátsó légbeömlők, ami a Renault 5 hátsó üléssora helyett beépített motort hűtötte. Érdekesség, hogy a motor mögött még maradt hely egy használható méretű csomagtartónak is. A hűtőrács természetesen megmaradt a kocsi elején is, funkciója azonban csak annyi volt, hogy némi leszorítóerőt adjon, ahogy a szellőzőnyílásokon kersztül távozott a levegő.

Az autót eredetileg csak piros színben és kék belsővel lehetett megvásárolni. 

Ferjáncz Attila – a magyar ralizás örök ikonja

Ferjáncz Attila neve egybeforrt a Renault-val, és a Renault 5 Turbo pont jó időben találkozott Ferjáncz karrierjével, a párosítás tökéletes volt. A francia autó és a magyar pilóta együtt számos hazai és nemzetközi versenyen mutatott fel komoly teljesítményt – az autó temperamentuma és Ferjáncz vezetési stílusa kiválóan kiegészítették egymást.

1981-ben EB 3. lett vele a Ferjáncz-Tandari páros, 1985-ben pedig magyar bajnoki címet szereztek a Renault 5 Turbóval.

 

Renault 5 Turbo - Tarmac - 1:64

Ez a Tarmac Works modell kifejezetten gyűjtőknek készült, és 1:64-es méretarányban hozza vissza a Ferjáncz–Tandari féle Renault 5 Turbo összes karakteres részletét, mégpedig olyan pontossággal, hogy a legapróbb eltérések is csak makróobjektíven keresztül tűnnek fel. Szabad szemmel: hibátlan.

Semmi nem nyílik rajta, de nem is kell. Nem gurul könnyedén, de nem is ez a dolga – ez nem egy játékbolt polcáról leemelt kisautó, hanem egy vitrinbe való modell, ahol minden részlet az igényességről árulkodik. A fém karosszéria, a precízen illesztett műanyag alkatrészek, a részletes fényezés és a hibátlan matricázás egyaránt erről árulkodnak.

A gumiabroncsok lazán ülnek a felniken – ami elsőre szokatlan lehet, de ha nem akarod gurigázni az íróasztalon (amit egyébként nem is tud), akkor ez egyáltalán nem zavaró. A modell áttetsző plexi vitrinben érkezik, feliratozott talapzattal. Gyűjtőbarát csomagolás? Nagyon is.

 

A Costa Brava rally festése természetesen a helyén van – sárga-kék színvilág, részletes versenymatricák, Ferjáncz és Tandari neve az ajtón. Egyetlen apróság van csak: a dohányreklámokat külön kis tasakban kapjuk meg, ezeket nekünk kell felhelyezni.

Ne aggódj, nem rakétatudomány: ezek vizes bázisú matricák, azaz egy kis áztatás után csipesszel egyszerűen felhelyezhetők. Matricalágyítóra nincs szükség, egy fültisztító pálcika tökéletesen megteszi a végső igazításhoz és a víz felitatásához. A matricákat tartalmazó papír hordozó részletesen megmutatja, hogy melyik matrica hova kerüljön – de egy eredeti fotó előkészítése sem árthat, ha a precizitás fontos számdodra.

A matricákat egy külön kis tasak tartalmazza.

Amire szükség lesz a matricák felragasztásához: víz (ebben áztatjuk a matricákat), olló (egyenként kivágni azokat a matricákat, amelyeket fel szeretnénk ragasztani), csipesz (ezzel húzhatjuk le a matricákat a papírról), fülpiszkáló (ezzel helyezhetjük el a végleges helyére a matricát és ezzel itathatjuk fel a felesleges vizet a matricáról)

Ilyen a modell matricázás előtt és matricázás után.

Egy darabka történelem, Matchbox méretben

Vannak modellek, amelyek egyszerűen csak jól néznek ki a polcon. És vannak, amelyek történetet mesélnek – egy korszakot idéznek meg, egy stílust, egy hangot, egy párost, akik hittek abban, hogy magyar zászlóval is van mit keresni a nemzetközi ralipályákon.

Ez a kis Renault pontosan ilyen. Nemcsak a Costa Brava rally színeit hordozza, hanem valami sokkal többet is: egy korszak emlékét, amit érdemes megőrizni.

 

Kapcsolódó termékek: